Det er
200 år siden den store Ungarske komponisten
Franz Liszt ble født. Ved siden av Richard Wagner var han utvilsomt 1800-tallets mest allsidige og mangfoldige musiker, og han har etterlatt seg en rekke verk innenfor de aller fleste sjangre.
Før vår konserts hovedverk får publikum høre et stykke fremført på Fagerborg kirkes nye orgel. I Liszts
Evocation A La Chapelle Sixtine, får vi på samme tid både en humoristisk og alvorstynget musikalsk betrakting av legenden rundt
Allegris Miserere. Misere av Allegri var renessansens kanskje mest berømte korverk og mellom fremføringene på Langfredag i Vatikanet ble den oppbevart i Pavens private safe. Her ble det den en godt bevart hemmelighet inntil Mozart gjestet Roma og skrev ned hele verket etter å ha overværet en av de få fremføringene av verket. Det er nettopp dette møtet Liszt beskriver i en av sine større orgelverk, der vi får en lekker blanding av fragmenter fra Miserere ispedd mer eller mindre skjulte Mozart-sitater
Hovedverket er korverket Via Crucis, for kor, klaver og baryton solo, som antagelig har sin urfremføring i Norge denne kvelden. Via Crucis er et pasjonsstykke som omhandler korsveien og den katolske kirkes beretning om Jesu 14 stasjoner fra Pontius Pilatus til graven. Her får vi for alvor stifte bekjentskap med kirkemusikeren Franz Liszt, da stykket er fullstendig ribbet for ethvert virtuost anslag og hans melankolske komposisjonsstil er den toneangivende stemningen gjennom hele verket. Mellom hver av de 14 stasjonene vil
Nils Ole Oftebro lese fra Korsets vei av
Paul Claudel.